Σάββατο 19 Ιανουαρίου 2013

Ο Θερμούλης μας μαθαίνει...

Δευτέρα 21/01/2013
- Τι είναι Θερμότητα και τι Θερμοκρασία; Πηγή θερμότητας ο ήλιος και ο Θερμούλης αυτή τη μορφή έχει.
 Μας μαθαίνει για το κρύο ή τη ζέστη...
Τι μας αρέσει περισσότερο και γιατί; Ποια εικόνα έρχεται στο μυαλό μας με τη λέξη κρύο ή τη ζέστη αντίστοιχα; Σημειώνουμε τις πληροφορίες από τα νήπια στον πίνακα μαρκαδόρου.
'Ηλιος: Πηγή ζωής - τα νήπια μιλούν για τη θερμότητα του ήλιου και διαπιστώνουν την άνοδο της θερμοκρασίας όταν η μέρα είναι ηλιόλουστη. Έχουν συμπληρώσει το φύλλο εργασίας με τη θερμοκρασία της προηγούμενης εβδομάδας και συμπληρώνουμε σε κύκλο τη μεγαλύτερη και τη μικρότερη θερμοκρασία.
- Διαβάζουμε το μύθο:" Ένα μαγικό Τζίνι  ταξιδεύει σε παγωμένες και ζεστές περιοχές της γης και αντίστοιχα ζεσταίνει ή δροσίζει τα ζώα και τους ανθρώπους.Ποια είναι αυτά τα ζώα; Πως λέγονται οι άνθρωποι που ζουν σ΄αυτές τις περιοχές; Πως είναι η ζωή τους; Ο κακός μάγος  έκλεισε το Τζίνι σε ένα μπουκάλι και θέλησε να τον εξαφανίσει στο βυθό της θάλασσας. Το Τζίνι όμως τον παρακάλεσε να του βάλει λίγο ζεστό νερό μέσα στο γυάλινο μπουκάλι. Όταν λοιπόν τον έριξε στο βυθό το καπάκι άνοιξε και το ζεστό νερό ανέβηκε ψηλά , στην επιφάνεια της θάλασσας μαζί με το Τζίνι... Άραγε αυτό μπορεί να συμβεί αληθινά; 
Για να το δούμε με ένα πείραμα: (Μαθαίνουμε ποια είναι η διαδικασία-δοκιμή και οι προφυλάξεις που παίρνουμε κατά την εκτέλεσή του).
Πείραμα: έχουμε μια λεκάνη γυάλινη, ένα μικρό κουτάκι διαφανές με καπάκι, χρώμα νερομπογιάς. Αν βυθίσουμε το ζεστό χρωματιστό νερό μέσα στο παγωμένο διαπιστώνουμε ότι το χρωματιστό ζεστό νερό ανεβαίνει ψηλά.(τα νήπια ενθουσιάζονται με τα πειράματα).
-----------------------------------------------------
- Ελληνική Μυθολογία: "Ο Ιάσονας και η Αργοναυτική εκστρατεία". Συνεχίζουμε να διαβάζουμε τα παραμύθια από τη βιβλιοθήκη του σχολείου μας. Στο τέλος της αφήγησης συζητάμε για τους ήρωες και τα κατορθώματά τους. Επίσης  ρωτάμε ποια ήταν η εμπλοκή των Θεών στην ιστορία μας και ποιον βοήθησαν και με ποιο τρόπο. Συζητάμε για την ενδυμασία των ηρώων και την καθημερινή ζωή τους.(εργασίες, σκεύη, εργαλεία).
Tρίτη 22/01/2013
- Τι μας μαθαίνει ο Θερμούλης; Τι είναι θερμότητα; είναι ενέργεια και μεταφέρεται από ένα θερμότερο σε ένα ψυχρότερο σώμα. Για να το καταλάβουμε καλύτερα: αγγίζει ο ένας τις παλάμες του άλλου, τρίβουμε τα χέρια μας, το σώμα μας. Το ίδιο συμβαίνει και με άλλους τρόπους: με τις ακτίνες του ήλιου, με τη καύση (τζάκι και ξύλα).
- Τραγούδια: "Στου καινούριου χρόνου την αυλή", "Μήνας μπαίνει μήνας βγαίνει", "Δώδεκα μήνες αθλητές". Στην ενότητα ο χρόνος και η σειρά του, μαθαίνουμε σχετικά τραγούδια.
--------------------------------------------
Συναίσθημα-(Λύπη): Διαβάζουμε την ιστορία "Μη  μαλώνετε, με πληγώνετε" και ζητάμε από τα νήπια να περιγράψουν την εικόνα με ένα κοριτσάκι που είναι λυπημένο. Ποια είναι η έκφραση στο πρόσωπό της, στο σώμα της; Γιατί ένιωσε λύπη και πως την εκδήλωσε; Εσείς θυμάστε κάποια στιγμή που νιώσατε το ίδιο συναίσθημα; 
Φύλλο εργασίας: Ζωγραφίζω στο πρόσωπο τα χαρακτηριστικά του να νιώθει λύπη. Στη συνέχεια ζωγραφίζω εικόνα που ένιωσα λυπημένος-η.
Τετάρτη 23/01/2013
- Ελληνική Μυθολογία: "Το χρυσόμαλλο δέρας". Συνεχίζουμε να διαβάζουμε τα παραμύθια από τη βιβλιοθήκη του σχολείου μας. Συζητάμε για τον Ιάσονα και τις περιπέτειες του. Μας θυμίζει τον Οδυσσέα στον γυρισμό του στην πατρίδα και ποιες δυσκολίες συνάντησε; 
-----------------------------------------------------
- Μαθηματικά-Συγρίσεις- Εκτιμήσεις μεγεθών: Οι έννοιες μακρύ-κοντό και φαρδύ-στενό προσεγγίζονται στα νήπια μέσα από την αφήγηση ιστορίας "Το ποντίκι και ο ιπποπόταμος". Μέσα από εικόνες τα νήπια συγκρίνουν αντικείμενα ως προς το μήκος και το πλάτος. Με αυθαίρετες μονάδες μέτρησης (π.χ. ένα κορδόνι, την παλάμη τους) συγκρίνουν το μήκος των αντικειμένων. Αναφέρεται ως μονάδα μέτρησης, όργανο αναφοράς το μέτρο, η μεζούρα.
Φύλλο εργασίας: Μέσα από εικόνες τα νήπια αντιλαμβάνονται τις μαθηματικές έννοιες που προαναφέραμε.
Πέμπτη  24/01/2013
- Η μέρα της γυμναστικής: Πως μπορούν μόνα τους τα νήπια να φτιάξουν τον κύκλο με τη γραμμή-το τρενάκι. Μπορούν να φτιάξουν δυάδες και πάλι γραμμή, τριάδες και πάλι γραμμή με το κατάλληλο σφύριγμα ή το χτύπημα στο ταμπουρίνο. Ποια είναι η μεταβολή, σημειωτόν, ανάπαυση, προσοχή; Μπορούν να ακολουθούν οδηγίες απλές και σύνθετες όπως ενός ομαδικού παιχνιδιού; Μουσική Χόκυ-Πόκυ για ζέσταμα και στη συνέχεια ομαδικά παιχνίδια.
----------------------------------------------------
- Μαθηματικά-Συγκρίσεις- Εκτιμήσεις μεγεθών: Οι έννοιες κοντά- μακριά και ψηλά-χαμηλά σχετικές με το ύψος και τις μονάδες μέτρησης (μέτρο, μεζούρα). Οι μετρικές έννοιες αυτές προτρέπουν το παιδί να συγκρίνει αντικείμενα μεταξύ τους και να μετρήσει μεγέθη: μήκος, απόσταση, πλάτος, ύψος. Οι μετρήσεις αυτές έχουν ως αφετηρία το σώμα του παιδιού, το ύψος τους, το μέγεθος της παλάμης, το πήδημα ή το βήμα του. Σημαντικό είναι να καταλάβει το παιδί το αμετάβλητο του μήκους. Με κορδέλες σε διαφορετικό χρώμα μετράμε το ύψος κάθε παιδιού και τις συγκρίνουμε τοποθετώντας αυτές από το κοντότερο στο ψηλότερο παιδί.
Φύλλο εργασίας: Μέσα από εικόνες τα νήπια αντιλαμβάνονται τις μαθηματικές έννοιες που προαναφέραμε.
Παρασκευή  25/01/2013
- Ο Θερμούλης μας μαθαίνει: Ας δούμε τι παθαίνει το νερό με τη ζέστη ή το κρύο: το νερό εξατμίζεται ή παγώνει. Τι κάνουμε στους παγωμένους δρόμους για την κυκλοφορία πεζών και οχημάτων με ασφάλεια; Πόσο είναι η θερμοκρασία στο βάθος της θάλασσας; Τι γνωρίζουμε για το φαινόμενο του θερμοκηπίου;
- Φύλλο εργασίας: Ο Θερμούλης μας θυμίζει ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ και ΕΚΦΡΑΣΕΙΣ σχετικές με τη θερμότητα, θερμοκρασία(π.χ. "Μαθημένα τα βουνά από τα χιόνια" τι σημαίνει; ή "Σαν τα χιόνια", ή "Κάθεται σε αναμμένα κάρβουνα". Μπορούν τα νήπια να ζωγραφίσουν σε εικόνα κάποια παροιμία ή έκφραση.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου