Τετάρτη 9 Μαΐου 2012

Σεμινάριο Μαθηματικών 09-05-2012

09-05-2012 Τετάρτη
Μαθηματικές έννοιες:  ανάλυση δεδομένων και άλγεβρα στο Νηπιαγωγείο: (Ζωή Νικηφορίδου)
Ένα πολύ αξιόλογο σεμινάριο παρακολουθήσαμε οι Νηπιαγωγοί της Θεσπρωτίας που οργάνωσε η σύμβουλός μας κα Μαρίνα Μπέση και αφορά τα μαθηματικά στο Νηπιαγωγείο. Το σεμινάριο θα υλοποιηθεί σε τρεις ενότητες. Θα ήθελα να παραθέσω το βιωματικό μέρος της δικής μου ομάδας (7 ατόμων) με τη λήξη του πρώτου μέρους.
2η Ομάδα
Με αφορμή το παρακάτω ποίημα:  Να σχεδιάσετε από 1 δραστηριότητα σχετικά με τις έννοιες:
  • πιθανότητα, κανονικότητα
  • Να κατασκευάσετε ένα επιτραπέζιο παιχνίδι
  • Να κατασκευάσετε ένα γράφημα με χρήσιμες πληροφορίες από το ποίημα
Ποίημα που έχει γράψει ένα παιδί από την Αφρική και προτάθηκε από τα Ηνωμένα Έθνη ως το καλύτερο του 2006.
Όταν γεννιέμαι, είμαι μάυρος
Όταν μεγαλώσω, είμαι μαύρος
Όταν κάθομαι στον ήλιο, είμαι μαύρος
Όταν φοβάμαι, είμαι μαύρος
Όταν αρρωσταίνω, είμαι μαύρος
Κι όταν πεθαίνω, ακόμα είμαι μαύρος

Κι εσύ λευκέ άνθρωπε
Όταν γεννιέσαι, είσαι ροζ
Όταν μεγαλώνεις, γίνεσαι λευκός
Όταν κάθεσαι στον ήλιο, γίνεσαι κόκκινος
Όταν κρυώνεις, γίνεσαι μπλε
Όταν φοβάσαι, γίνεσαι κίτρινος
Όταν αρρωσταίνεις γίνεσαι πράσινος
Κι όταν πεθαίνεις, γίνεσαι γκρι
Και λες εμένα έγχρωμο;
Απάντηση και λύση των παραπάνω ζητημάτων:
Στην αρχή αφού διαβάσαμε και κατανοήσαμε το ποίημα, βρήκαμε τα στοιχεία που θα δουλέψουμε στα μαθηματικά: τα χρώματα (που είναι οκτώ) και τις καταστάσεις (που είναι έξι).
1ο Βήμα:  Διαβάζουμε στα νήπια το ποίημα και συζητάμε τα λόγια, ποιοί συμμετέχουν, σε τι καταστάσεις βρίσκονται και περιγράφει το ποίημα καθώς και τα χρώματα ανάλογα την κατάσταση τόσο στον λευκό, όσο και στον μαύρο άνθρωπο.
2ο Βήμα:  Φτιάχνουμε καρτέλες ή ζωγραφίζουμε σε πίνακα τα χρώματα (8) που συμμετέχουν και τις καταστάσεις (6). Στη συνέχεια ρωτάμε τα νήπια ποιά είναι περισσότερα τα χρώματα ή οι καταστάσεις; Γίνεται αρίθμηση των καρτελών και σημειώνουμε τους αριθμούς. Πόσα είναι περισσότερα τα χρώματα;
3ο Βήμα:  Ρωτάμε τα νήπια: Είναι πιθανό να αλλάξει χρώμα ο μαύρος άνθρωπος ή ο λευκός στις διάφορες καταστάσεις που περιγράφει το ποίημα και γιατί ; Δεχόμαστε τις απαντήσεις των νηπίων που συμβολίζουμε στον πίνακα με ανάλογο σημάδι, σύμβολο: +, Ι, ν
4ο Βήμα:  Το ποίημα είναι μια κανονικότητα γιατί στα στοιχεία που περιγράφει δεν εντοπίζουμε λάθη ή δεν λείπουν στοιχεία. Συνθέτουν στη συνέχεια ένα μοτίβο: πρώτα τις καρτέλες στις διάφορες καταστάσεις μαύρος, λευκός άνθρωπος και μετά αντιστοιχούν το ανάλογο χρώμα. Μπορούν επίσης να περιγράψουν με λόγια το μοτίβο που ειναι κατασκευασμένη η κανονικότητα (σύμφωνα με τα λόγια του ποιήματος).
5ο Βήμα:  Το επιτραπέζιο παιχνίδι που σκεφτήκαμε είναι: Φτιάχνουμε ένα ζάρι που έχει 6 χρώματα σε κάθε πλευρά. Υπάρχουν καρτέλες με τις ανάλογες καταστάσεις που περιγράφει το ποίημα.Το νήπιο θα πρέπει να περάσει από όλες τις καταστάσεις για να βγει νικητής. Εαν φέρει ρίχνοντας το ζάρι το ίδιο χρώμα χάνει τη σειρά του.
6ο Βήμα:  Το γράφημα είναι μια πίτα μαύρη που ανταποκρίνεται στο μαύρο άνθρωπο και αφορά την 1η στροφή του ποιήματος και μια πίτα χωρισμένη σε 7 ίσα μέρη που ανταποκρίνεται στον λευκό άνθρωπο και στη 2η στοφή του ποιήματος.





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου